Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich

Preambuła 

Misją naszego Przedszkola jest troska o integralny rozwój dziecka
w oparciu o chrześcijański system wartości poprzez wychowywanie go do miłości Boga, siebie, człowieka i świata. W codziennej pracy opiekuńczo- wychowawczej podejmujemy działania dla dobra dziecka i w jego interesie. Jednocześnie pełnimy również misję współtowarzyszenia rodzicom w ich trudzie i trosce o wszechstronny rozwój danego dziecka.

Cele i zadania wynikające z charakteru naszej placówki najbardziej przybliżają słowa św. Jana Pawła II, papieża Polaka, Wielkiego naszego Rodaka:

„W wychowaniu bowiem chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem – o to, ażeby bardziej «był» a nie tylko więcej «miał»; aby więc poprzez wszystko co «ma», co «posiada» umiał bardziej i pełniej być człowiekiem – to znaczy, aby również umiał bardziej «być» nie tylko«z drugimi», ale także «dla drugich»”.

                                                                                        św. Jan Paweł II

 

Priorytetowe cele wychowania i edukacji w naszej placówce to m.in.:

 

  • Wprowadzanie dzieci w świat wartości, szczególnie tych naczelnych
    (dobroć, miłość, piękność, świętość) i pomoc w rozpoznawaniu, przeżywaniu i działaniu w świecie tych wartości
  • Poznawanie uczuć i emocji i nauka radzenie sobie z nimi, umiejętność rozwiązywania konfliktów
  • Towarzyszenie dziecku w poznawaniu siebie, w odkrywaniu własnej wartości i tożsamości
  • Kształtowanie szacunku dla siebie samego i innej osoby np. do kolegi, osoby dorosłej i osoby starszej
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
  • Nawiązywanie pozytywnych relacji z innymi
  • Stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka
    z uwzględnieniem jego indywidualnych zainteresowań i uzdolnień

 

  1. Naczelną i niepodważalną zasadą wszystkich aktywności podejmowanych przez pracowników w naszej placówce jest działanie dla dobra dziecka, poczucia jego bezpieczeństwa i troski o jego rozwój.
  2. Niniejszy dokument skierowany jest szczególnie do Rodziców naszych przedszkolaków i stanowi skróconą formę dokumentu pt. : „Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w Przedszkolu Niepublicznym Zgromadzenia Sióstr Imienia Jezus w Warszawie, przy ul. Kaczorowskiej 3”
  3. Wewnętrzne procedury regulujące ochronę dziecka przed przemocą są zgodne z obowiązującymi w naszej placówce dokumentami:
    • Statutem Przedszkola Niepublicznego Zgromadzenia Sióstr Imienia Jezus w Warszawie,
    • Ochroną Małoletnich w działalności opiekuńczo-wychowawczej Zgromadzenia Sióstr Najświętszego Imienia Jezus,
    • Polityką bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych
      w Przedszkolu Niepublicznym Zgromadzenia Sióstr Imienia Jezus oraz obowiązującymi następującymi przepisami prawa:
    • Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.;
    • Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991.120.526 ze zm.);
    • Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 ze zm.);
    • Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.);
    • Ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.);
    • Ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249 ze zm.) oraz Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury “Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy “Niebieska Karta”.
    • Ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) z mocą obowiązywania od 15 lutego 2024 r.
  4. Standardy ochrony dzieci to zasady, które mają przyczyniać się do tworzenia bezpiecznego środowiska w taki sposób, by każde dziecko czuło się w przedszkolu dobrze, by było w nim akceptowane i szanowane. Standardy określają również sposób reagowania na krzywdę lub niestosowne zachowanie w przedszkolu lub poza nią, a także wyznaczają sposób postępowania z osobą krzywdzoną i sprawcą.
  5. Najważniejsze elementy standardów ochrony dzieci obowiązujące w naszym przedszkolu:
    • Dobro dziecka jest dla nas najważniejsze
    • Dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczne i przyjazne środowisko, w którym dzieci są szanowane i doceniane.
    • Sprzeciwiamy się stosowaniu wobec dzieci wszelkich form przemocy.
    • Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za dzieci i rozpoznawanie ich trudności i zagrożeń, niesienie pomocy i wsparcia, oraz za bezzwłoczne podejmowanie działań w przypadku wszelkich podejrzeń lub ujawnienia okoliczności, które mogą wskazywać, że dziecku zagraża bądź dzieje się krzywda.
    • Przestrzegamy praw dziecka wynikających z Konwencji o prawach dziecka.
  6. W placówce wyznaczone są osoby, które mają szczególną odpowiedzialność w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem: Wszystkie działania powinny być podejmowane w trosce o dzieci, zapewniać im poczucie bezpieczeństwa oraz wspomagać ich rozwój.

 

l.p. Obszar odpowiedzialności Imię i nazwisko Dane kontaktowe
1. Monitorowanie przestrzegania standardów ochrony dzieci Joanna

Ślusarczyk

Grażyna

Milan

22 867 81 17

przedszkole.ursus@poczta.onet.pl

2. Zapewnienie bezpiecznego korzystania z Internetu Grażyna Milan

 

514 263 869 przedszkole.ursus@poczta.onet.pl
3. Przyjmowanie zgłoszeń i uruchamianie interwencji Dorota Niewczas,

Paulina Tkaczyk

22 867 81 17

przedszkole.ursus@poczta.onet.pl

4. Koordynacja wsparcia udzielanego dziecku Magdalena

Murawska

pedagog specjalny

22 867 81 17

przedszkole.ursus@poczta.onet.pl

5. Osoba odpowiedzialna za prewencję w organie prowadzącym Ewa Krężlik e.krezlik@op.pl

 

 

  1. Szczególnie ważną częścią standardów są zasady bezpiecznych relacji między dorosłymi a dziećmi oraz między dziećmi. Mają one służyć tworzeniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska w placówce. Niedopuszczalne jest stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy (fizycznej, psychicznej czy seksualnej) przez pracowników przedszkola, dzieci czy innych członków społeczności przedszkolnej.

 

  1. Niedozwolone zachowania dorosłych w komunikacji z małoletnimi:
    • Nie wolno Ci poniżać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
    • Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
    • Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów
      i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
    • Nie wolno Ci używać języka agresywnego, ironicznego lub poniżającego w szczególności w sytuacjach niepowodzeń edukacyjnych.
    • Nie wolno Ci naśmiewać się z dziecka i zachęcać do tego innych.
    • Nie wolno Ci faworyzować dziecka w grupie, tak że niektóre dzieci czują się wykluczone.
  2. Zachowania pożądane w komunikacji z małoletnimi
    • W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
    • Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
    • Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
    • Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
    • Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, zostaw uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbaj, aby być w zasięgu wzroku innych. Możesz też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
    • Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęła instytucja) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

 

  1. Zalecenia:
    • Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
    • Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
    • Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny, bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i postępuj zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
    • W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego
      z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety.
  2. Kontakty poza godzinami pracy.
    Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
    • Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy.
    • Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy, obowiązująca w przedszkolu aplikacja LiveKid).
    • Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców.
    • Bezpieczna relacja między dziećmi w przedszkolu jest kluczowa dla ich emocjonalnego i społecznego rozwoju. Oto kilka zasad, które Przedszkole promuje, aby pomóc w zachowaniu takiej relacji:
    • Szanuj innych: Każda osoba zasługuje na szacunek, niezależnie od różnic w wyglądzie, pochodzeniu czy zainteresowaniach.
    • Rozmawiaj z szacunkiem: Zachęcaj dzieci do komunikacji z szacunkiem i stosowania zasady „jeden mówi, drugi słucha”.
    • Rozwiązywanie konfliktów: Pomóż dzieciom rozumieć, że konflikty są naturalną częścią życia i można je rozwiązać bez używania przemocy.
    • Współpraca: Wspieraj i zachęcaj dzieci do wzajemnej współpracy podczas zajęć, zabaw i odpoczynku.
    • Przyjaźń i wsparcie: Pomagaj dzieciom w budowaniu przyjaźni i tworzeniu właściwych relacji.
    • Nie toleruj znęcania się: Naucz dziecko, że wyśmiewanie i znęcanie się nad innymi jest niedozwolone.
    • Ogranicz wpływ negatywnych treści: Monitoruj, co dziecko widzi i słyszy w mediach społecznościowych i innych mediach. Pomóż mu zrozumieć, że nie wszystko, co widzi, jest realne ani wartościowe.
    • Wspieraj zdrowe granice: Naucz dzieci asertywności w relacjach, mówiąc “nie” w odpowiednich sytuacjach i szanując prywatność innych.
  3. Zasady dostępu do Internetu:
    Przedszkole nie zapewnia dzieciom dostępu do Internetu.
    • Przedszkole, w sytuacji udostępnienia dzieciom łącza internetowego, będzie zobowiązane podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
    • Na terenie przedszkola dostęp dziecka do połączenia internetowego możliwy będzie jedynie pod nadzorem nauczyciela podczas zajęć zorganizowanych.
    • Pracownik przedszkola będzie miał obowiązek informowania dzieci
      o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
    • Personel przedszkola dba o ochronę wizerunku dzieci. Rodzice na początku roku szkolnego decydują, czy wyrażają zgodę na publikację zdjęć i filmów prezentujących wizerunek ich dzieci. Podczas różnych wydarzeń związanych z życiem przedszkola są robione zdjęcia
      i nagrywane filmy, które mogą później być wykorzystane na aplikacji LiveKid
  4. Współpraca z innymi instytucjami:

Placówka jest instytucją podlegającą organowi prowadzącemu, czyli Zgromadzeniu Sióstr Najświętszego Imienia Jezus z siedzibą w Warszawie, przy ul. Smoleńskiego 31

Przedszkole  współpracuje m.in. z:

  • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 15, ul. Dzieci Warszawy 42,
    02-495 Warszawa
  • Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie, ul. Lipińska 2, 01-833 Warszawa
  • Komisariat Policji Warszawa-Ursus, ul. Generała Kazimierza Sosnkowskiego 16, 02-495 Warszawa

 

Ważne telefony

 

  • 800-12-12-12 – całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka;
  • 116-111 – całodobowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę;
  • 112 – numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.