Preambuła
Misją naszego Przedszkola jest troska o integralny rozwój dziecka
w oparciu o chrześcijański system wartości poprzez wychowywanie go do miłości Boga, siebie, człowieka i świata. W codziennej pracy opiekuńczo- wychowawczej podejmujemy działania dla dobra dziecka i w jego interesie. Jednocześnie pełnimy również misję współtowarzyszenia rodzicom w ich trudzie i trosce o wszechstronny rozwój danego dziecka.
Cele i zadania wynikające z charakteru naszej placówki najbardziej przybliżają słowa św. Jana Pawła II, papieża Polaka, Wielkiego naszego Rodaka:
„W wychowaniu bowiem chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem – o to, ażeby bardziej «był» a nie tylko więcej «miał»; aby więc poprzez wszystko co «ma», co «posiada» umiał bardziej i pełniej być człowiekiem – to znaczy, aby również umiał bardziej «być» nie tylko«z drugimi», ale także «dla drugich»”.
św. Jan Paweł II
Priorytetowe cele wychowania i edukacji w naszej placówce to m.in.:
- Wprowadzanie dzieci w świat wartości, szczególnie tych naczelnych
(dobroć, miłość, piękność, świętość) i pomoc w rozpoznawaniu, przeżywaniu i działaniu w świecie tych wartości - Poznawanie uczuć i emocji i nauka radzenie sobie z nimi, umiejętność rozwiązywania konfliktów
- Towarzyszenie dziecku w poznawaniu siebie, w odkrywaniu własnej wartości i tożsamości
- Kształtowanie szacunku dla siebie samego i innej osoby np. do kolegi, osoby dorosłej i osoby starszej
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
- Nawiązywanie pozytywnych relacji z innymi
- Stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka
z uwzględnieniem jego indywidualnych zainteresowań i uzdolnień
- Naczelną i niepodważalną zasadą wszystkich aktywności podejmowanych przez pracowników w naszej placówce jest działanie dla dobra dziecka, poczucia jego bezpieczeństwa i troski o jego rozwój.
- Niniejszy dokument skierowany jest szczególnie do Rodziców naszych przedszkolaków i stanowi skróconą formę dokumentu pt. : „Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w Przedszkolu Niepublicznym Zgromadzenia Sióstr Imienia Jezus w Warszawie, przy ul. Kaczorowskiej 3”
- Wewnętrzne procedury regulujące ochronę dziecka przed przemocą są zgodne z obowiązującymi w naszej placówce dokumentami:
- Statutem Przedszkola Niepublicznego Zgromadzenia Sióstr Imienia Jezus w Warszawie,
- Ochroną Małoletnich w działalności opiekuńczo-wychowawczej Zgromadzenia Sióstr Najświętszego Imienia Jezus,
- Polityką bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych
w Przedszkolu Niepublicznym Zgromadzenia Sióstr Imienia Jezus oraz obowiązującymi następującymi przepisami prawa: - Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.;
- Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991.120.526 ze zm.);
- Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 ze zm.);
- Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.);
- Ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.);
- Ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249 ze zm.) oraz Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury “Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy “Niebieska Karta”.
- Ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) z mocą obowiązywania od 15 lutego 2024 r.
- Standardy ochrony dzieci to zasady, które mają przyczyniać się do tworzenia bezpiecznego środowiska w taki sposób, by każde dziecko czuło się w przedszkolu dobrze, by było w nim akceptowane i szanowane. Standardy określają również sposób reagowania na krzywdę lub niestosowne zachowanie w przedszkolu lub poza nią, a także wyznaczają sposób postępowania z osobą krzywdzoną i sprawcą.
- Najważniejsze elementy standardów ochrony dzieci obowiązujące w naszym przedszkolu:
- Dobro dziecka jest dla nas najważniejsze
- Dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczne i przyjazne środowisko, w którym dzieci są szanowane i doceniane.
- Sprzeciwiamy się stosowaniu wobec dzieci wszelkich form przemocy.
- Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za dzieci i rozpoznawanie ich trudności i zagrożeń, niesienie pomocy i wsparcia, oraz za bezzwłoczne podejmowanie działań w przypadku wszelkich podejrzeń lub ujawnienia okoliczności, które mogą wskazywać, że dziecku zagraża bądź dzieje się krzywda.
- Przestrzegamy praw dziecka wynikających z Konwencji o prawach dziecka.
- W placówce wyznaczone są osoby, które mają szczególną odpowiedzialność w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem: Wszystkie działania powinny być podejmowane w trosce o dzieci, zapewniać im poczucie bezpieczeństwa oraz wspomagać ich rozwój.
l.p. | Obszar odpowiedzialności | Imię i nazwisko | Dane kontaktowe |
1. | Monitorowanie przestrzegania standardów ochrony dzieci | Joanna
Ślusarczyk Grażyna Milan |
22 867 81 17
przedszkole.ursus@poczta.onet.pl |
2. | Zapewnienie bezpiecznego korzystania z Internetu | Grażyna Milan
|
514 263 869 przedszkole.ursus@poczta.onet.pl |
3. | Przyjmowanie zgłoszeń i uruchamianie interwencji | Dorota Niewczas,
Paulina Tkaczyk |
22 867 81 17
przedszkole.ursus@poczta.onet.pl |
4. | Koordynacja wsparcia udzielanego dziecku | Magdalena
Murawska pedagog specjalny |
22 867 81 17
przedszkole.ursus@poczta.onet.pl |
5. | Osoba odpowiedzialna za prewencję w organie prowadzącym | Ewa Krężlik | e.krezlik@op.pl |
- Szczególnie ważną częścią standardów są zasady bezpiecznych relacji między dorosłymi a dziećmi oraz między dziećmi. Mają one służyć tworzeniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska w placówce. Niedopuszczalne jest stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy (fizycznej, psychicznej czy seksualnej) przez pracowników przedszkola, dzieci czy innych członków społeczności przedszkolnej.
- Niedozwolone zachowania dorosłych w komunikacji z małoletnimi:
- Nie wolno Ci poniżać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
- Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
- Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów
i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby). - Nie wolno Ci używać języka agresywnego, ironicznego lub poniżającego w szczególności w sytuacjach niepowodzeń edukacyjnych.
- Nie wolno Ci naśmiewać się z dziecka i zachęcać do tego innych.
- Nie wolno Ci faworyzować dziecka w grupie, tak że niektóre dzieci czują się wykluczone.
- Zachowania pożądane w komunikacji z małoletnimi
-
- W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
- Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
- Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
- Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
- Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, zostaw uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbaj, aby być w zasięgu wzroku innych. Możesz też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
- Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęła instytucja) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
- Zalecenia:
- Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
- Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
- Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny, bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i postępuj zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
- W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego
z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety.
- Kontakty poza godzinami pracy.
Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.- Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy.
- Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy, obowiązująca w przedszkolu aplikacja LiveKid).
- Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców.
- Bezpieczna relacja między dziećmi w przedszkolu jest kluczowa dla ich emocjonalnego i społecznego rozwoju. Oto kilka zasad, które Przedszkole promuje, aby pomóc w zachowaniu takiej relacji:
- Szanuj innych: Każda osoba zasługuje na szacunek, niezależnie od różnic w wyglądzie, pochodzeniu czy zainteresowaniach.
- Rozmawiaj z szacunkiem: Zachęcaj dzieci do komunikacji z szacunkiem i stosowania zasady „jeden mówi, drugi słucha”.
- Rozwiązywanie konfliktów: Pomóż dzieciom rozumieć, że konflikty są naturalną częścią życia i można je rozwiązać bez używania przemocy.
- Współpraca: Wspieraj i zachęcaj dzieci do wzajemnej współpracy podczas zajęć, zabaw i odpoczynku.
- Przyjaźń i wsparcie: Pomagaj dzieciom w budowaniu przyjaźni i tworzeniu właściwych relacji.
- Nie toleruj znęcania się: Naucz dziecko, że wyśmiewanie i znęcanie się nad innymi jest niedozwolone.
- Ogranicz wpływ negatywnych treści: Monitoruj, co dziecko widzi i słyszy w mediach społecznościowych i innych mediach. Pomóż mu zrozumieć, że nie wszystko, co widzi, jest realne ani wartościowe.
- Wspieraj zdrowe granice: Naucz dzieci asertywności w relacjach, mówiąc “nie” w odpowiednich sytuacjach i szanując prywatność innych.
- Zasady dostępu do Internetu:
Przedszkole nie zapewnia dzieciom dostępu do Internetu.- Przedszkole, w sytuacji udostępnienia dzieciom łącza internetowego, będzie zobowiązane podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
- Na terenie przedszkola dostęp dziecka do połączenia internetowego możliwy będzie jedynie pod nadzorem nauczyciela podczas zajęć zorganizowanych.
- Pracownik przedszkola będzie miał obowiązek informowania dzieci
o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. - Personel przedszkola dba o ochronę wizerunku dzieci. Rodzice na początku roku szkolnego decydują, czy wyrażają zgodę na publikację zdjęć i filmów prezentujących wizerunek ich dzieci. Podczas różnych wydarzeń związanych z życiem przedszkola są robione zdjęcia
i nagrywane filmy, które mogą później być wykorzystane na aplikacji LiveKid
- Współpraca z innymi instytucjami:
Placówka jest instytucją podlegającą organowi prowadzącemu, czyli Zgromadzeniu Sióstr Najświętszego Imienia Jezus z siedzibą w Warszawie, przy ul. Smoleńskiego 31
Przedszkole współpracuje m.in. z:
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 15, ul. Dzieci Warszawy 42,
02-495 Warszawa - Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie, ul. Lipińska 2, 01-833 Warszawa
- Komisariat Policji Warszawa-Ursus, ul. Generała Kazimierza Sosnkowskiego 16, 02-495 Warszawa
Ważne telefony
- 800-12-12-12 – całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka;
- 116-111 – całodobowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę;
- 112 – numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.